1 Mart 2021 Pazartesi

Marteniçkalarınızı Taktınız Mı? Marteniçka Nedir ve Nasıl Yapılır?


Bugün 1 Mart! Marteniçkalarınızı taktınız mı? Ben önce bilekliğimi hazırladım, dileğimi diledim, sonra da bileğime taktım. Peki nedir bu marteniçka?

Yüzyıllardır süren Bulgar geleneğinde 1 Mart'ta kırmızı ve beyaz iplerden yapılan süslemeler, figürler ve bileklikler ile bahar karşılanıyor. Marteniçka, mart ayı boyunca bileklere takılan bilekliklere ve çeşitli süslemelere verilen isimdir.

1 Mart'ta kırmızı ve beyaz iplerle hazırlanmış bu bileklikler ve süsler iyilik, sağlık, bereket dilekleriyle bileklere bağlanıyor ve Mart ayı boyunca bileklerde kalıyor. Mart ayında senenin ilk leyleği görüldüğü zaman bileklerden çıkarılıp meyve veren bir ağaca bağlanıyor. Mart ayında leylek görülürse marteniçka takılırken dilenen dileklerin gerçekleşeceğine inanılıyor. Marteniçkalarda kullanılan beyaz renk uzun ömrü, kırmızı renk ise sağlık ve gücü temsil ediyor. Marteniçkalar el yapımıdır, asla satın alınamaz, yalnızca hediye edilebilir, bir dilekle bileğe bağlanır.


Bileklik yapımına gelecek olursak eğer, bileğinizin kalınlığına göre, orta kalınlıktaki kırmızı ve beyaz ipten uygun uzunlukta kesin. Ben kırmızı ve beyaz yün ipi kullandım. Daha sonra sonra kırmızı ve beyaz ipin uçlarını birbirine bağlayın. Düğüm noktası ortada kalacak şekilde bir elinize kırmızı ipin ucunu diğer elinize de beyaz ipin ucunu alın. Kırmızı ipin ucunu masaya bantlayın ki sabit kalsın. Beyaz ipin ucunu saat yönünde çevirmeye başlayın. Bu işlemi yaparken ip gergin olmalı. İpi yeterince çevirdikten sonra ipin ucunu bırakın. Kırmızı ve beyaz ipin birbirine dolandığını göreceksiniz. Son aşama olarak bu uca da bir düğü atın ve bilekliğiniz hazır! Ucuna nazar boncuğu, inciler, renk renk boncuklar, süsler, figürler ya da benim gibi mavi bir boncuk takın. Hiçbir şey takmayıp bileğimize bir düğüm atarak da takabilirsiniz.

Bulgar geleneğinde baharın gelişi münasebetiyle geleneksel Baba Marta (Marta Nine) günleri başlar. Bu bayram Bulgarcada “Çestita Baba Marta!” şeklinde kutlanır. Çok eskilere dayanan Baba Marta, Bulgaristan'a has bir gelenektir. Eski bir Bulgar geleneği olarak bilinse de Marteniçka, tüm Balkan coğrafyasında bilinen hatta Türkiye'de de Balkan göçmenleri sebebiyle her sene kutlanan bir bahar ritüelidir.

Benim dede tarafım da Bulgar göçmeni olduğundan, marteniçka yapıp takmayı ve sevdiklerime hediye etmeyi çok seviyorum. Sizlerden de bu geleneği takip eden var mı? Varsa şimdiden bilekliklerinizi merak ettim. Yorumlarda görüşelim! 🌸

20 yorum:

  1. Ay geçen sene yaptım. Mayıs ayında Hıdırellez için bişiler yaptım. Yok yine bereket ve şans :)) Ama sağlık var tabii. Çok güzel olmuş eline sağlık!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sağlık olsun da gerisi de olur inşallah... Teşekkürler :)

      Sil
  2. Selam Facebook hatırlattı. Geçen yıl paylaşmışım. Sizi görünce hatırladım. İpliklerime bakıp yapayım. Dilek dileyim. Pandemi bitsin. Hasta olanlara şifa dileyeyim. Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah dileklerimiz gerçekleşir... Sevgiler :)

      Sil
  3. Bana geçen yıl arkadaşım hediye etmişti ama leylek göremeden karantina başladı eve kapandik:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Geçen yıl hepimize öyle oldu galiba... Bakalım bu yıl neler olacak :)

      Sil
  4. Biz de Bulgaristan göçmeniyiz. Eskiden yapardık biz de uzun zamandır aklımıza gelmiyordu :) Hatırlamak güzel oldu.

    YanıtlaSil
  5. Bilmediğim bir şey öğrendim bu vesileyle, teşekkürler:)

    Telaffuz ederken baya zorluyor ama :)

    YanıtlaSil
  6. Leylek ve kırlangıç görüldüğünde ip çıkartılır diye bendeki bilgi de :) Bir de asla satın alınmazmış, yapılır ve birine hediye edilirmiş. Ne hoş gelenekler ya.. seviyorum ben <3

    YanıtlaSil
  7. Bu sene de yapmayı unuttum ben :(
    Seneye mutlaka yapacağım ama ♥

    YanıtlaSil
  8. ayy ne güzel bişii, ben de dapçam bi daakinee :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence hala yapılabilir, denemekten zarar gelmez :)

      Sil
  9. Açıkçası Marteniçka ismini ilk defa duydum. Manası gerçekten güzelmiş. Daha önceleri bileklikler pek dikkatimi çekmezdi. Böyle bir anlam ifade edeceğini hiç düşünmezdim. Bileklik der geçerdim. Artık hepsinde bir mana arayacağım (: Emeğine sağlık. Çok farklı bir yazı olmuş. Saygılarımla. Vesselam...

    YanıtlaSil
  10. Anne tarafından yarı bulgar göçmeniyim ama ilk defa duydum. En azından biliyorum ne olduğunu artık. Paylaşım için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bundan sonra yapabilirsiniz :) Rica ederim :)

      Sil

Yorumlarınız benim için değerli :)